برگشت به دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی گروه طرح و برنامه::
اخبار و رویدادها::
دبیرخانه شورای فرهنگی::
مطالعات وبرنامه ریزی فرهنگی::
کمیته راهبردی فرهنگی::
نظارت و ارزیابی فرهنگی ::
فضای مجازی::
معرفی کتاب ::
صوت و تصویر::
آلبوم تصاویر::
تماس با ما::
::
مدیریت ها

دانشگاه علم و صنعت


معاونت فرهنگی و اجتماعی


ارتباطات فرهنگی و اجتماعی


امور فرهنگی و فوق برنامه


مرکز مشاوره دانشگاه

..
دانشگاه ما

AWT IMAGE

..
دفترارتبا ط بامدارس

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظرات خود را در مورد سایت ثبت کنید.
عالی
متوسط
ضعیف
   
..
:: رونمایی از سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ دکتر غفاری در این مراسم ضمن تاکید بر ارزش و اهمیت آموزش و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی اظهار داشت: باتوجه به سرعت تغییر و تحولات جامعه مدرن و بخصوص در نهادی چون دانشگاه که در آن جوانان و دانشجویان حضور دارند، اهمیت امر آموزش و لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن تر می شود.
وی طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هارا امری عملیاتی دانست و افزود: این امر صرفاً یک پروژه و یک رساله نظری نیست و باید با دید عملیاتی آن را پیش برد.
وی این طرح را از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت گرا و پرنشاط در دانشگاه ها دانست.
محمدهادی عسکری؛ مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ در این آیین گفت: در شرایط فعلی و باتوجه به اقتضائات جامعه دانشگاه ها نه تنها وظیفه تمهید شرایط برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد نگرش، بینش، تعالی اخلاقی و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدفهای نظام آموزش عالی نیز باید ایفای نقش نمایند.
بنابراین توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به عنوان کنشگران و بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است. این امر به دلیل تغییرات ایجاد شده در فضای پیرامون دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و ضرورت هماهنگی آن با دنیای صنعت، کسب و کار، استفاده گسترده از فناوری اطلاعات، کارآفرینی، توجه جدی به مسئولیتهای اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای و تحولات محیط پیرامونی اهمیت یشتری پیدا میکند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی توسعه حرفه‌ای مستمر کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها را یکی از متغیرهای مهم ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید قابلیتها و شایستگی‌های خود را به صورتر عام و شایستگی‌های منابع انسانی خود را به صورت خاص توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی شرایط متغیر و گوناگون محیطی باشند. وی افزود: مفهوم شایستگی ترکیبی از مهارت‌، دانش، ارزش‌، صفات و انگیزه‌هایی است باعث ارتقای یک حرفه و ارائه کارکرد برتر می شود.
عسکری افزود: سازمان باید تلاش کند تا مهارتهای تخصصی و عمومی کارکنان را معطوف به اشتراک دانش، ارتقای سرمایه معنوی و روانشناختی، بهزیستی فردی و حرفه ای و یادگیری مستمر تقویت نمایند
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی دنبال نمودن ایده دانشگاه اجتماعی و موثر است. دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که مسائل و مشکلات موجود در جامعه را رصد می کند و از طریق نهادسازی و با استفاده از ظرفییت نخبگانی درون دانشگاهی و شبکه دانش آموختگان خود به دنبال حل آن مسائل بوده و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه می دهد.
عسکری افزود: بر این اساس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باید به عنوان یک سازمان یاد دهنده و یادگیرنده حضور فعال و موثری در دانشگاه داشته باشد و در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و ویژگی های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد چرا که اعتقاد داریم سیستم فاقد برنامه برای توانمندسازی و آموزش مستمر کارگزاران خود از توان نرم افزاری کافی برای مدیریت موقعیت ها و خلق فرصت ها و مقابله با تهدید ها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.
عسکری گفت: بر این اساس و باتوجه به تاکیدات جناب آقای دکتر غفاری مقرر گردید طرحی جامع برای یافتن الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تهیه شود و مذاکرات اولیه با دکتر هدهدی که از مدیران توانمند حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند به عمل آمد و با برگزاری جلسات متعدد پروژه وارد فاز اجرایی شد.
وی همچنین از حمایت های دکتر غفاری و دکتر هدهدی و همکاران اداره آموزش اداره کل فرهنگی و اجتماعی تقدیر کرد.
 
در پایان دکتر هدهدی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها اظهار داشت: در عصر حاضر دانشگاه‌ها به سازمانهای علمی-فرهنگی-اجتماعی چند بُعدی تبدیل شده اند که در توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش مهمی داشته و در پاسخگویی به تحولات و نیازهای جامعه مسئولیت اساسی برعهده دارند.
وی توجه به امر توسعه توانمندی ها و شایستگی های فردی و حرفه ای انسان ها هماهنگ با تحولات گسترده و همخوان با نیازهای جامعه را از وظایف نظام آموزش عالی دانست و تاکید کرد: محصول کار دانشگاه ها در دانش، بینش و رفتار دانش آموختگان، به‌عنوان شهروندان جامعه تجلی پیدا می‌کند و این امر اهمیت برخورداری دانشگاه ها ازاساتید، کارکنان و مدیرانی با صلاحیتهای لازم را نشان می دهد.
 
وی افزود: سازمان‌های فرهنگی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و در فضای دانش‌محور، رقابتی، مشتری‌گرا، جهان جهانی شده کم و بیش مجازی و نیز ویترینی شده و دارای مخاطب آگاه و انتخابگر فعالیت می‌کنند؛ برای موفقیت به دانایی، توانایی، خلاقیت و مسئولیت پذیری نیازمند هستند و این موارد در گرو نیروی انسانی توانمند و کارآمدی است که از شاخص های عمده کیفیت و عملکرد برتر یک سازمان است.
دکتر هدهدی ادامه داد: دانشگاه ها نه تنها وظیفه یاری دادن به دانشجویان برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد بینش، تعالی اخلاقی، و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدفهای نظام آموزش عالی نیز نقش مهمی‌دارند بنابراین توانمندی فعالان حوزه فرهنگی اعم از دانشجویان و تشکلهای آنان، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است
 
وی مأموریت و رسالت دانشگاه ها را توسعه مرزهای دانش، پرورش متخصصان حوزه های علمی از طریق فرایندهای، آموزش و یادگیری، انتقال فرهنگ مکتوب، بازخوانی انتقادی و ارتقا دهی محتوایی
فرهنگ، تحقق دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی، اخلاق گرا و دارای مسئولیت پذیری اجتماعی دانست. و افزود: ازآنجاکه کارگزاران و فعالان فرهنگی و نیز فرهنگ سازمانی نقش مهمی در عملیاتی شدن این مأموریتها دارند، یکی از مهم‌ترین راههای دستیابی به اهداف فوق، ارتقای دانش، بینش، توانمندی‌ها و مهارت‌های آنان است.
 
وی در خصوص روش و نتایج انجام پروژه و یافته های پژوهش توضیح داد: پس از جستجوی اسناد در حوزه موردبحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، کتاب و اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. پس از مرور ادبیات علمی شایستگی وتوانمندسازی کارگزاران فرهنگی و انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع و
تحلیل ۴۸ مدل / الگوی حاصل از پژوهش‌های داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون شایستگی
و توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌ها (تم‌ها) ی اصلی پرداخته شد.
دکتر هدهدی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیارهای شایستگی مدیران و کارگزاران در رویکرد دینی و از متون اصلی اسلامی – قرآن و حدیث- بود. پس از بررسی و مطالعه قرآن مجید و تفاسیر مختلف، و نیز کتب حدیث، الگوی سه بُعدی با شاخص های ۴۲ گانه ای تدوین، دسته‌بندی و در جدولی تنظیم و ارائه گردید. در گام بعدی مضمون های سازمان دهنده انتزاعی یکپارچه ساز
که از تلفیق یافته های پژوهشی و تقارن های معنایی و مضامین پایه ای آنها به دست
آمدند ویژگی‌های ۱۷ گانه ای تدوین و دسته‌بندی شد. ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آنها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و متخصصان، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاهها، آموزه های اسلامی و اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند
و این بخش با استفاده از مبانی نظری این پژوهش و الگوی طراحی شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و سرفصل ها و مخاطبین هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه ای و توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد. در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل ها و ساعات هر دوره است.
دکتر هدهدی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه ارتقای کیفیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران این حوزه بوده است و این موضوع با توجه به موضوعات فوق و وظایف مورد انتظار مندرج در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به‌ویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و برنامه‌های راهبردی وزارت عتف و برنامه‌های داخلی دانشگاه‌ها موردتوجه قرارگرفته است اما در همین اسناد نیز سازوکار مشخصی جهت دستیابی به کیفیت موردنظر و توسعه شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران و کارشناسان و دانشجویان فعال حوزه فرهنگی پیش‌بینی‌نشده است.
علیرغم تلاش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته طی سالیان گذشته، متأسفانه الگویی مدون، به روز، جامع و عملیاتی برای سنجش، انتصاب، توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های مطلوب مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها وجود ندارد. از اینرو تدوین طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها و توسعه نظام‌مند توانمندی‌های آن‌ها، توسط اداره کل فرهنگی وزارت علوم،، برای فهم شایستگی‌ها و توانمندی‌ها و طراحی الگوی جامع نظری و عملی توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها، انجام پژوهش حاضر در دستور کار قرار گرفت.
 
 
دفعات مشاهده: 180 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 50 queries by YEKTAWEB 3899